کشکول قریشی

مباحث علمی، ادبی، سیاسی و اجتماعی

کشکول قریشی

مباحث علمی، ادبی، سیاسی و اجتماعی

۳ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

                                      

آمد بهارِ خرم، رفت از نظر زمستان                           آمد به شاخساران، آوازه خوان، دستان

بوی شکوفه و گل، آواز و شور بلبل                         همراه با ترانه بر روی شاخساران

هر جا نظر نمایی از مغرب و ز مشرق                      زیبایی طبیعت در پیش تو نمایان

در شهر و کوچه هرجا، هردم قدم گذاری                 اندر طرب ببینی پیران و نو جوانان

در دشت و کوه و صحرا در جنگل و مراتع                  عطر بهار باشد، در جای جای ایران

بوی نسیم و عطر امیّد و نیک بینی                         کرده است پر فضا را در دشت و کوهساران

از انزلی گرفته تا زاهدان و مشهد                          از کوچه های شهر اهواز و رشت و گیلان

گر فرصتی فراهم گردید تا ببینی                           کل زمین ایران مانند یک گلستان

از عطرهای گلها  آدم به وجد آید                           فرقی نمی نماید، یاسوج و یزد و کرمان

آنقدر دلپذیر است هرجا سفر کنی تو                     از  لنگرود و ساوه تا شهر کرد و سامان

در این زمان توان دید، تا قله دماوند                        زیرا هوا تمیز است در کل شهر تهران

از شهر ری گرفته تا مولوی و قلهک                        از پا منار و سعدی، تا چیذر و شمیران

اما دوباره بعداً، دود و غبار بینی                            هم توی یاخچی آباد، هم جنگل لویزان

گردش اگر کنی تو در شهرهای ایران                     پیدا کنی تو هر جا سوغاتی فراوان    

در یزد باقلوا و باشد کلوچه در رشت                      گز اندر اصفهان و زیره بود به کرمان

اندر شمال ایران، انواعِ  کار دستی                        گر زعفران بخواهی، باید روی خراسان

گر عازم سفر تو، سوی سلفچگانی                       در بین راه بینی، قم پر بُوَد ز سوهان 

دهها مغازهء قم، سوهان حاج حسین است            از این همه اسامی، گردی تو گیج و حیران

فصل گلاب گیری در موسم بهار است                    هم بهترین گلابش در قمصر است و کاشان

انواع میوه ها را، هرجا و هر زمانی                        پیدا توان نمودن، در شهر و در بیابان

خربوزه های مشهد یا که انار ساوه                      یا سیبهای قرمز، از خطهء خراسان

یا هندوانه های دزفول و شوش و اهواز                  حیف است اگر نگویم از پسته های خندان

گر می کنی تناول، از میوه ها به هرجا                  حد اقل بکن تو، یادی هم از رفیقان

بی غل و غش و ساده، هرگز نبوده جایی              یک رنگ و مهربان همچون مردم لرستان

 از مردم بلوچ و از سیستان بگویم                         از سرزمین رستم فرزند زال دستان

از ایل بختیاری گر مایلی بدانی                            باید قدم گذاری در مسجد سلیمان

مردان قهرمانش در غیرت و شجاعت                    ضرب المثل شدندی چون شیر علی مردان

شیراز و شاعران و شاهچراغ، آن را                      کرده است سرزمینی چون کشور سلیمان

 نُقل و شکر پنیرش مشهور و خوردنی هست          در شهر ارومیه آن خطهء دلیران

چاقو و گیوه هایش ورد زبان مردم                        هم عاشق حسین اند مردان شهر زنجان

جالب بود بدانی ما دو رییس جمهور                     داریم این اواخر از سرزمین سمنان

هرچند هم سرایی از حسن و از جمالش              کم گفته ای یقیناَ از سرزمین شیران

حیف است اگر که یادی از فکه و هویزه                بر لب نیاورم من از مدفن شهیدان

یادی هم از شهیدان چون باکری و همت              یا عالم دلاورهمچون شهید چمران

آنها که جان خود را در راه حق نهادند                  بی شک که یُرزَقونند در پیش حی سبحان

ای کاش راه آنها بی رهروان نماند                      از کل خلق ایران، لا سیَّما مدیران

هم از رئیس جمهور هم از معاونینش                   هم از همه وکیلان هم جملهء وزیران

از ارتشی گرفته تا  نیروی سپاهی                     از آن بسیجیان تا سرلشکر و امیران

یک عده پول دار و یک عده ای فقیرند                  یک انتظار باشد از جمله پول داران

آن انتظار این است، تا که کمک نمایند                 آن جملهء توانگر، این جملهء فقیران

باید تو هم قریشی این نکته را بدانی                  در این جهان فانی، هستی فقط تو مهمان

طوری تو زندگی کن تا بعد از آن که رفتی              تو شادمان و مردم، باشند زار و گریان

برعکس آن زمانی که آمدی به دنیا                     اطرافیان همه شاد امّا تو بوده گریان

10/8/1393

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ بهمن ۹۳ ، ۲۳:۰۸
Seyed Reza Ghoraishi Khorasgani

                                          

عده ای روباه، شاکی گشته در پیش خدا                کای خدا بنگر چسان توهین همی گردد به ما

ما چه کردیم ای خدایا کاین بشر هر روز و شب            خدعه های خویش را بر ما نماید منتسب

ما خلاف طینت خود یک قدم نگذاشتیم                        گامهای خویش را در راه خود برداشتیم

در قیاس آرند مارا هر کجا با انگلیس               هر چه نیرنگ است بر ما می نهند ازخشک و خیس

ما کجا و انگلیس خائن پست و پلید                      آن خبیثی که به هر جای جهان لشکر کشید

انگلیس ابلیس را هم بوده استاد و رییس                      خدعهء ماها کجا و خدعه های انگلیس

کی، کجا، دیده است از ما خدعه و مکر فریب                 ما کجا و خدعه های  انگلیس نا نجیب

بعد از آن، کفتار هم گفتا شدم من سر بزیر                   از چه رو، با انگلیس گویند چون کفتار پیر

خود کشی باید کنم من زین اهانت در جهان                  مینویسم من شکایت همزمان با روبهان

می بریم آن را سپس پیش خدای ذوالجلال                   میکنیم داد و هوار و می نماییم قیل و قال

کای خدا، روباه و کفتار ودگر درنده ها                          بهتر از بعضی ز انسانهای دون و بی بها

از چه نام ما گذارد این بشر بر خویشتن                        تازه آنهم موقع تحقیر و توهین خفن

نیست اندر کله ما همچو انسان عقل و رای                   در تمام زندگی ما تابع حکم خدای

قدرت عصیان و سرپیچی ز رب العالمین                        نیست اندر طینت حیوان وحشی در زمین

ما اگر حیوان وحشی، یا اگر درّنده ایم                         واقعاً از کار های این بشر شرمنده ایم

روبَه و کفتار پیر و گرگ و هر درنده را                            همردیف انگلیس پست بنماید چرا؟

ما فقط یک مرغ، یا یک میوه ای سرقت کنیم                 بیش از آن ما را نشاید کار بی علت کنیم

ما چنین کاری فقط  از بهر اشکم می کنیم                   بعد هم با دیگران، آن را نموده نصف و نیم

ای خدا بعضی از انسانهای نا شکر و کفور                   میخورد حق و حقوق دیگران با ضرب و زور

گرچه ما را هست هم چنگال و هم دندان تیز                یا که وحشی توی صحرا و بیابان در ستیز

صد هزاران بار بهتر بوده از بوش و باراک                      ما کجا کردیم همنوعان خود را چاک چاک؟  

ما کجا یک بوغُرَیبی داشتیم اندر عراق؟                      ما کجا همنوع را کرده شکنجه با چماق؟

ما کجا حامی اسراییل کودک کش شدیم؟                 یا که فریادی شنیدیم و سپس خامُش شدیم

ما کجا چون طالبان و داعش و آل سعود                     بهر آمریکا فدا کرده همه بود و نبود؟

کِی، کسی دیده است تزویج دوتا حیوان نر؟                اینچنین اعمال زشتی هست مخصوص بشر

ما کجا بمب اتم بر روی خود انداختیم؟                       یا برای خویش بمب شیمیایی ساختیم

ما کجا با میکروب، در آزمایشگاه خویش؟                کرده ویروس ابولا را بلای راه خویش           

ما کجا همنوع خود را توی گوانتانامو                          کرده زندان و شکنجه می نماید نو به نو؟

تا کنون کس دیده است حیوان کند سقط جنین؟          این بنی آدم بود کو می کند با خود چنین

ما همیشه در پی افزایش نسل خودیم                     با چنین حکمت تمام ما به دنیا آمدیم

لیک انسان میکُشد فرزند خود با دست خود               هیچ حیوانی در این عالم چنان انسان نشد

ای خدا بعضی از انسانها به دنیا در عمل             توخودت گفتی که حیوان نیستند, بَل هُم اَظَلّ

ای خدا جنگ جهانی را چه کس بر پا نمود؟                کی هولوکاست را بهانه کرد در دست یهود؟

کی فلسطین را نمود اشغال و ساکن شد در آن؟         این همانا طرح شوم انگلیس بد روان

کی به ایران حمله کرد و کی حمایت کرد از او؟            کی در ایران فتنه کرد و برد عِرض و آبرو؟

ما کجا این گونه افکاری به سر آویختیم                      ما کجا بمب اتم را توی ژاپن ریختیم

ما کجا مستعمره کردیم پاکستان وهند                     حال، حیوان بدتر است یا انگلیس مرد رند

گاو و خر هم بعد از آن شاکی شدندی از خدا             کای خدایا این بشر را تو ز ما بنما جدا 

 ای خدا بنگر چه ها با ما نماید این بشر                    موقع توهین به یکدیگر بگوید گاو و خر

گاو و خر در خدمت انسان و باشد بی گناه                نیست عاصی بر خدا، زین رو نباشد روسیاه

رو سیاه آن کس که لشکر میکشد سوی عراق           هر کجا یی میرود کارش بود بر این سیاق

توی شام و کابل و اندر دمشق و کربلا                      کار او ظلم و جفا باشد بر آن خلق خدا

 توی ایران فتنه ها، آشوبها، سر میدهد                    بدتر از حیوان، پی شیطان اکبر میدود

 از چه میگویند با هرکس که ضد رهبر است        احمق و نادان و پست و همچنان گاو و خر است؟

گاو و خر باشد کجا و ضد دین و رهبری؟!                  گاو خر باشد یقیناً از چنین شخصی بَری 

گاو و خر یک شاخ و جفتک گاهگاهی میزند               لیک انسان آبروی دین و قرآن می برد

می کند صدها جنایت در لوای دین و پس                  هست پیوسته به دنبال خور و خواب و هوس

دین حق را خر نیالوده است اندر این جهان                این بنی آدم بود چون داعش و چون طالبان

ای قریشی خوب گفتی، واقعاً آدم بشو                    تا نگردد معترض حیوان به آن رفتار تو

حیف باشد این که ما رفتار چون حیوان کنیم            گر چنین بوده است، پس رفتار خود درمان کنیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ بهمن ۹۳ ، ۲۰:۴۵
Seyed Reza Ghoraishi Khorasgani

 

                                                        

یک زمان درخواست شد از صنف خیاطان شهر                تا که یک گردهمایی دورهم بر پا کنند

دیده شد از جمع پالان دوز هم در آن میان                     آمده تا بین خیاطان، خود را جا کنند

معترض شد یک نفر از صنف خیاطان و گفت                   ما که خیاطیم، پالانی چرا با ما کنند

گفت پالانی به آن خیاط ای همکار من            هر دو اهل بخیه هستیم، از چه از هم وا کنند

تو لباس آدمی دوزی و من پالان خر                             از چه بین ما، خلایق آتشی بر پا کنند

اهل بخیه هر که باشد عضو صنف ما بود                 خواه محصولش تن خر یا که آدمها کنند

گفت آن خیاط فرق است بین آدمها و خر              تو کجا دیدی که شلواری خران در پا کنند

از برای خر جل و پالان و گاله فرق نیست                      مردمان هر دم یکی زانها تن آنها کنند

خر چو در تن می کند پالان و جل عریان بود         لیک انسانها به پوشش خویش ناپیدا کنند

آدمی بهر لباس و مد چه دعوایی کند                         تو کجا دیدی خران را بهر مد دعوا کنند

بین که پالان خر ماده و نر عین هم است                     لیک انسانها لباس خانم و آقا کنند

اهل بخیه گرچه هر دو صنف می باشد ولی      نیست کافی این شباهت آن دو را یک جا کنند

صد تفاوت بین خیاطان و عکّافان بود            ین چه تشبیهی است بعضی اندر این جاها کنند!؟

با فقط یک کوک و یک بخیه تفاوت حل نشد                  در لباس آدمی بنگر چه دقّتها کنند

میشوی رسوا اگر همپای خیاطان روی                        این جماعت صد اگرها و هزار امّا کنند

بِین خیاطان و عکّافان تفاوت فاحش است                   زود از ما شو جدا ورنه همه غوغا کنند

تو قریشی همچو پالانی میان شاعران     جا زدی خود را از آن ترسم تو را رسوا کنند

شاعران بسیار خوش ذوق و حکیم و عالمند  این نشاید هر که بیتی گفت با آنها کنند                         

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ بهمن ۹۳ ، ۲۰:۲۸
Seyed Reza Ghoraishi Khorasgani